Σε μια σειρά 2 άρθρων θα εξετάσουμε γιατί η Ελλάδα έχει μπει σε μια εποχή στην οποία είναι αναγκασμένη να επανα-σχεδιάσει τον Τουρισμό της στη μετα-εποχή του κορωνοϊού, με έναν τρόπο που δεν μπορεί να μοιάζει με καμιάς άλλης χώρας και, άρα, δεν μπορεί να “δανειστεί” στρατηγικές και μεθοδολογίες, τόσο στο μέρος που αφορά την πανδημία όσο και στις στρατηγικές ανάδειξης των Προορισμών της.
Συνοπτικά, ο λόγος είναι ο συνδυασμός κάποιων “συμπτώσεων”: η χώρα μας ανήκει σε μια κλειστή ομάδα στον παγκόσμιο τουρισμό, καθώς είναι μια σημαντική δύναμη και με υψηλή εξάρτηση από αυτόν, έχει κάποια μοναδικά γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά, ενώ οι διεθνείς στρατηγικές αντιμετώπισης του covid, πολύ απλά δεν καλύπτουν τις ελληνικές “ιδιαιτερότητες”.
Α. Η Εξάρτηση από τον Τουρισμό: η Ελλάδα και άλλες 39 χώρες
Σχήμα 1. Οι 40 χώρες με εξάρτηση από τον Τουρισμό (Μεγέθη, ποσοστά και κατατάξεις με βάση στοιχεία του 2019)
Β. Η ειδική θέση της Ελλάδας στο top-40
Αν δεν προχωρούσαμε παραπέρα, ίσως να μας διέφευγαν κάποιες αξιόλογες επισημάνσεις που μας αφορούν λίγο πιο άμεσα. Με βάση λοιπόν την ανάλυση του πίνακα (Πίνακας 2) και του γραφήματος, η Ελλάδα είναι προφανές ότι έχει κάποιες συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες, βρισκόμενη στη θέση Νο 32, με ποσοστό 22% και σχεδόν 850 χιλιάδες θέσεις εργασίας στον κλάδο (Σχήμα 2):
Σχήμα 2. Μεγέθυνση περιοχής ενδιαφέροντος Σχ. 1 για την Ελλάδα
- Η Ελλάδα έχει μια ιδιαίτερη θέση, καθώς στη λίστα υπάρχουν μόνο 12 χώρες που δεν είναι αμιγώς νησιωτικές (χώρες-νησιά), και η χώρα μας είναι 3η σε μέγεθος από αυτές, με μεγαλύτερη την (μη ανταγωνίστρια) Ταϊλάνδη, και αφήνοντας τις ανταγωνίστριες Πορτογαλία και Κροατία στις θέσεις 4 και 7.
- Στη λίστα υπάρχουν μόλις 7 χώρες συνολικά από την Ευρώπη, με την Ελλάδα να είναι η μεγαλύτερη σε πληθυσμό και διεθνείς αφίξεις, με 2η την Πορτογαλία και 3η την Κροατία.
- Υπάρχουν μόλις 12 χώρες με πληθυσμό πάνω από 1 εκατομμύριο κατοίκους και μόλις 6 με πληθυσμό άνω των 5 εκατομμυρίων. Η Ελλάδα είναι η 4η χώρα σε πληθυσμό σε αυτό το top-40 (και 3η από τις μη-νησιωτικές χώρες). Επίσης είναι η 1η μεγαλύτερη χώρα σε πληθυσμό από τις Ευρωπαϊκές αλλά και από όλες τις Μεσογειακές χώρες της λίστας.
- Από άποψη τουριστικής “επιρροής” στις αγορές, η Ελλάδα είναι 2η στη λίστα (με θέση Νο 14 στην παγκόσμια τουριστική κατάταξη), με 1η την Ταϊλάνδη (που είναι 10η δύναμη σε διεθνείς τουριστικές αφίξεις). Ακολουθούν οι ανταγωνιστές μας: στην 3η θέση η Πορτογαλία και στην 4η η Κροατία με οριακές διαφορές.
- Η Ελλάδα είναι επίσης 1η από τις ευρωπαϊκές χώρες της λίστας των 40, με τόσο υψηλή θέση στην παγκόσμια κατάταξη αφίξεων –η επόμενη τουριστική δύναμη στην κατάταξη από την Ευρώπη, Κροατία, έχει τις μισές σχεδόν διεθνείς αφίξεις (22η τουριστική δύναμη με 16 εκατομμύρια τουρίστες). Όλες οι άλλες χώρες με μεγάλες τουριστικές ροές (Γαλλία, Ισπανία, ΗΠΑ κλπ) δεν έχουν τέτοια εξάρτηση από τον τουρισμό και άρα δεν βρίσκονται στη λίστα των 40.
- Η Ελλάδα είναι η 1η μη-νησιωτική (ηπειρωτική) χώρα της λίστας σε αριθμό νησιών, με σχεδόν 3.000 νησιά (11η στην παγκόσμια λίστα με αριθμό νησιών), με περίπου 200 από αυτά να είναι κατοικήσιμα. Συμπεριλαμβανομένων και των νησιωτικών χωρών, είναι η 2η χώρα του top-40 σε αριθμό νησιών, με πρώτη τις Φιλιππίνες (8η παγκόσμια σε αριθμό νησιών). Από τις χώρες της λίστας ακολουθεί 2η σε Ευρωπαϊκό επίπεδο (και 3η σε διεθνές) η Κροατία, με 1.200 νησιά (48 κατοικήσιμα), έχοντας τη θέση 16 στην παγκόσμια κατάταξη νησιών.
- Η Ελλάδα έχει και την 2η ακτογραμμή της λίστας (μετά τις Φιλιππίνες) με την 9η θέση παγκόσμια (15.150 km), ακολουθούμενη στη λίστα από την Κροατία (20ή παγκόσμια με 6.100 km) και ακολούθως την Πορτογαλία (1.800 km). Ως μέτρο σύγκρισης η Ιταλία και η Τουρκία έχουν τη μισή ακτογραμμή της Ελλάδας και η Ισπανία περίπου το 1/3, ενώ η Κίνα μάς συναγωνίζεται οριακά, και η Μεγάλη Βρετανία έχει 10% λιγότερο μήκος!!
Γενικά η Ελλάδα είναι η χώρα με πολύ μεγάλη εξάρτηση από τον τουρισμό (22%), με την σπανιότητα συγχρόνως να είναι: α) μια μεγάλη τουριστική δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο (14η), β) σημαντική σε πληθυσμό χώρα (άνω των 10 εκατομμυρίων), γ) ευρωπαϊκή χώρα και μέλος της ΕΕ, γ) χώρα με πολλά νησιά, που ειδικά ανάμεσα στις ηπειρωτικές χώρες έχει μια εντελώς μοναδική θέση, ενώ και η ακτογραμμή της είναι μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο από τις “τουριστικές” χώρες – νησιωτικές και μη.
Στο επόμενο μέρος (Β’) θα δούμε πώς αυτά τα χαρακτηριστικά οριοθετούν τους τουριστικούς προορισμούς της χώρας ως χώρους τουριστικών ροών, και τους περιορισμούς που αυτό γεννά στην εφαρμογή μεθοδολογιών αντιμετώπισης της πανδημίας αλλά και συνολικής Διαχείρισης Προορισμών στη νέα εποχή.
Μπορείτε να βρείτε το Β' Μέρος του άρθρου εδώ: https://bit.ly/3wDRV7V
(*) Δημήτρης Βασιλείου, BEng, MSc, Επιχειρησιακός Ερευνητής, Ιδιοκτήτης εταιρείας “Authentic Greece-Products & Destinations”, project manager έργου “Τοπικά & Επώνυμα”- email: dvas@apelop.gr
Prof. Μιχάλης Τοανόγλου, PhD, Head of Department – Hospitality Management, Sol International School (SIS), Woosong University, S. Korea- email: toanogloum@icloud.com
** Η κεντρική φωτογραφία του άρθρου προέρχεται από το άρθρο ''Growth of Tourism'' το οποίο βρίσκεται εδώ https://www.geo41.com/tourism-...